חשיבות הסלוגן במיתוג
ראשי מאמרים על מיתוג חשיבות הסלוגן במיתוג

חשיבות הסלוגן במיתוג

28 במאי 2019

מהי חשיבות הסלוגן במיתוג?

השני בחשיבותו במיתוג אחרי הלוגו – הסלוגן.
אם הלוגו מבטא את התועלת של המותג ללקוח בצורה גרפית,
הרי שהסלוגן – מבטא אותה באופן מילולי.

הסלוגן והלוגו משלימים זה את תפקידו של זה.
זה – בנראות, וזה – בחלק המילולי.

יש הבדל בין סלוגן לבין מטרת הסלוגן.
כדי לממש את מטרת הסלוגן,
צריך לנסח את הסלוגן בצורה נכונה.

בציבור הרחב, יש מחשבה מוטעית,
שהסלוגן או מטרתו –
הם הסבר או תיאור טכני של העסק.
יש המון מידע בנושא ברשת,
אבל רובו שגוי ומבלבל.

דבר ראשון, חשוב לבדוק:
מה מטרת הסלוגן?

מטרת הסלוגן וחשיבותו במיתוג מתממשים
רק כשהסלוגן מנוסח היטב,
והוא – שידור הבטחת המותג.
דרך הסלוגן המנוסח היטב –
אמור הצופה להרגיש את ההבטחה הייחודית שלך.
כמו גם בלוגו, שאמור לבטא את ההבטחה שלך,
ולא רק את תחום העיסוק שלך.

כך גם הסלוגן: אמור לספר מה ההבטחה שאתה נותן,
ולא במה אתה עוסק.

חשיבות הסלוגן במיתוג היא אמנם משנית ללוגו,
אבל עדיין – תפקידו מכריע וחשוב.

הנה, סלוגנים שלא ממלאים את מטרתם:

טבע

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו טבע
הלוגו הוא השם בעצמו. "טבע". אבל הסלוגן? מגלה הכל. משעמם. לא מחדש ולא נותן חויה. אם רופא יצטרך לבחור בין תרופה מחברת טבע לבין תרופה גנרית מקבילה מחברה שהסלוגן שלה הוא 'מיצוי הבריאות שבטבע', מה ימשוך אותו יותר?

גליץ

חשיבות הסלוגן במיתוג - רועי גליץ, בית ספר לצילום
הלוגו - מבטא צילום בצורה מקורית וטובה. השם - גליץ. מותג בפני עצמו. אבל מי שלא מכיר את השם הזה, ויצטרך להתרשם מהלוגו 'בית ספר לצילום', יוכל להתפתות על נקלה ממישהו אלמוני שמבטיח 'לשמור את קסם הרגע הזה לתמיד'.

איב מייק-אפ

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו איב מייקאפ
הלוגו יפה ומעניין. השם מצורף ללוגו והורס אותו, אבל לא זה העניין. יש - שני - סלוגנים. שימו לב: 1. איב מייק אפ - בית ספר מקצועי למקצועות האיפור, 2. שמים דגש במקומות הנכונים. האם מישהו פוחד לוותר על שורת ההסבר הראשונה? היא מיותרת, והמידע הכלול בה אמור להיות מוצג במקום אחר. תוכן השורה השניה הוא הנכון לסלוגן.

אוקיינוס

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו אוקיינוס
הלוגו מצויין. מצבא זינוק מתוך המים, צמיחה, התקדמות. אבל הסלוגן... הוא לא מעביר שום חויה. הוא דיווחי ויבשושי. וחבל! כי אם הוא היה משהו מעין 'חותרים לשלב גבוה' הוא היה מעביר מסר מדויק הרבה יותר.

אות-לי

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו אות-לי
הלוגו של אות-לי מורכב משני אלמנטים שכל אחד מהם יכול לעמוד בפני עצמו במקרה הצורך. הלוגו מעביר היטב את המסר החוייתי, אבל הסלוגן דיווחי ולא מעביר מסר. כדי 'לתקן' אותו, אפשר לכתוב 'יצירה זה יותר מתחביב'. אמרנו אותו דבר, במילים חוייתיות הרבה יותר!

בני ברק

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו העיר בני ברק.
בגל ההתחדשות העירונית, חדשה גם עיריית בני ברק את הלוגו המיתולוגי שלה; שמש מפציעה מעל הרים. הסלוגן המיתולוגי, "עיר התורה והחסידות" מחמם את לבו של כל יהודי שמגיע לעיר. אז בשביל מה היה צריך לדחוף את הלוגו הישן לתוך החדש, ולשנות את הלוגו האלמותי? 'תורה-חינוך-חסידות-עיר שהיא עולם' זה סלוגן מסורבל ומבלבל. כדי להשאר במסר המקורי, מספיק לכתוב "עיר שהיא עולם".

מימונית

חשיבות הסלוגן במיתוג - פרסומת מימונית
הלוגו - מסורבל אבל מבטא. מן הסתם הגרפיקאי הוא מתחיל. אבל הסלוגן? נו, באמת... פירוט משעמם של תחום העיסוק. אם ההבטחה היתה מנוסחת: הפרוצדורה אצלנו, והראש שלך שקט - היא היתה עוצרת ומושכת. אבל פירוט סתמי לא מעניין ולא עוצר לקוח מזדמן, אלא אם כן יש סיבה מהותית.

הובלות

כדי שהאסטרטגיה של הסלוגן תשמר,
צריך להשאיר בסלוגן רק את תיאור ההבטחה.
יש מקום אחר בו אפשר לתאר ולפרט
במה עוסק העסק שלך.

לא פרטי העסק
הם אלו שמשכנעים את הלקוח הפונטציאלי
להגיע דווקא אלי.
זה לא קשור ללוגו ולסלוגן.
זה קשור להבטחה.
ואם הצלחתי לשכנע לקוח לבוא –
הוא כבר יחפש את הפרטים בעצמו.

חשיבותו של הסלוגן במיתוג –
הוא הבטחה

כדי שסלוגן יהיה נכון
ויגשים את מטרתו –
עליו להיות קליט, קצר, וזורם בלשון.
וכמובן, קריאייטיבי.

שמתם לב שבכל החברות הגדולות והמותגים שהדגמנו,
ובעצם – בכל חברה גדולה ולא משנה איזו,
הסלוגן אינו תיאור מוצר?

בזק

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו בזק
לאחר תהפוכות רבות בשוק התקשרות שהפך מנייח לנייד, וכניסת מפעילים נוספים, בזק נאבקת לחזק את אחיזתה בציבור. הלוגו וצבעיו משדרים מנוחה, ישוב הדעת, בית. שני החללים בתוך האות B מקושרים ביניהם ויוצרים צורת שפופרת (וזה גאוני, תודו!), והסלוגן - מבטיח - תרגישו בבית. הכי פשוט, הכי קולע, הכי לא מחוכם, אבל חד וחכם.

כללית

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו קופת חולים כללית
מישהו מדבר בלוגו הזה על בריאות? ובסלוגן, יש משהו שמזכיר בריאות? יש כאן דאגה למשפחה, במגוון תחומים. בחרת כללית - דאגת למשפחה.

אסותא

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו בית חולים אסותא
מי מדבר על הלוגו של בית החולים אסותא, כשהסלוגן שהוא מציב מתחייב לספק לציבור סטנדרט של בריאות? המסר הסמוי קובע, שהרמה הרפואית של בית החולים הזה, למעשה, קובעת את רף הבריאות הארצי!

אוסם

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו אוסם. מותג שווה!
בעיניים עצומות: מי יכול להשלים את הסלוגן של אוסם? "זה..." וזה סימן מובהק להליכה המשותפת של סלוגן עם לוגו בד-בבד. אמרת סלוגן? ראית לוגו. ראית לוגו? שמעת סלוגן.

תנובה

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו תנובה
מי לא מכיר את הסלוגן של תנובה - "לגדול בבית ישראלי"? לא צריך אפילו לכתוב אותו, הוא 'נשמע' מעצמו. תנובה מחברת אותנו לבית, להווי, לאוירה, תבונה זה משפחתיות. אמרת סלוגן? ראית לוגו. ראית לוגו? שמעת סלוגן.

גולן - טלקום

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו גולן טלקום
גולן טלקום מבטיחים לשבור את המחירים בשוק הסלולר. הסלוגן שלהם בכלל לא מדבר על תקשורת או מכשירים או משהו קרוב לזה: הם פונים לכיס של הציבור: "מספיק לשלם יקר. אותו שירות יכול לעלות יותר בזול, מישהו מוכן להיות פראייר?" הם שואלים בבוטות, והבוטות הזו מתאימה לדיבור הישראלי. מצד שני, הדיבור הזה עלול לחזור אליהם כבומרנג; כי פראייר הוא זה שמשלם זול אבל לא מקבל שירות...

רכבת ישראל

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו רכבת ישראל
לוגו מבדל ויצירתי. סלוגן מושלם. לא מדבר על תחבורה, לא מדבר על הנעה ממקום למקום, לא מדבר על קשר או גלגלים. נוחות, פשטות, והנאה. ועל הדרך, הדרך יפה ואפשר להנות מהנוף. מה צריך יותר מזה?

רמי לוי

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו רמי לוי שיווק השקמה
רמי לוי בנה את עצמו כמותג ששובר מחירי שוק. הלוגו שלו אגרסיבי, נוכח, בוטה. הסלוגן מדבר על קניות. אבל שימו לב: האם הוא מדבר רק על קניות, או על התועלת האישית שיצא לי אם אבוא דווקא לרמי לוי?...

פרטנר

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו פרטנר
לאחר ש'אורנג'' נעלמה, החטיבה הישראלית יצאה במיתוג מחודש. את השם 'פרטנר' השאירו, והגדילו אותו לכל העסק. הלוגו משדר חיבור, והסלוגן - 'יש לך פרטנר. לחיים המחוברים' מדבר על חיבור, על יחד, על קהילה. מישהו דיבר פה על תקשורת ניידת של פלאפונים?

קוקה קולה

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו קוקה קולה. מותג שווה!
בעיניים עצומות: מי יכול להשלים את הסלוגן של קוקה קולה? הנה, זה סימן מובהק לשותפות ההדוקה של סלוגן עם לוגו. אמרת סלוגן? ראית לוגו. ראית לוגו? שמעת סלוגן.

מכבי

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו מכבי שירותי בריאות
הלוגו: אין פה בריאות. בסלוגן יש כן, אבל מכבי לא מוכרים רפואה ולא רופאים. מכבי מספקים לך שירותי בריאות. אתה בוחר מה לצרוך. אתה, הלקוח, המלך, ואתה תחליט עם מי להתייעץ ומה הצעדים שאתה רוצה לנקוט בהם. אנחנו מכבדים אותך ולא רואים בך מטופל, אלא לקוח מכובד.

גינות דוד

חשיבות הסלוגן במיתוג - פרוייקט גינות דוד, בני ברק
פרוייקט היוקרה "גינות דוד" בבני ברק הוא פרוייקט מלכותי ויוקרתי. הוא מדבר על הרחבת הדעת, על ירוק בעיניים, על אויר, למרות עיר המגורים עם התדמית הצפופה וחסרת הריאות הירוקות. ניגוד מרתק!

כל החברות החזקות והגדולות,
כל אלו שהם כבר מותגים בעצמם –
מכירים היטב את חשיבות הסלוגן במיתוג, 
והם מנצלים היטב את השטח המילולי הזה
במסר מדוייק לגמרי
שמעביר תחושות ולא מידע.

מה אומרים ברחוב?

יש חשש אצל בעלי עסקים טריים:
'אני מבין שמותגים גדולים
יכולים כבר להרשות לעצמם…
אבל אני עדיין לא נמצא במקום הזה!'

אבל, מה האמת?

אם תשאר בחוויה ובתודעה
במקום התחלתי, במקום שמתנצל,
במקום שמסביר את עצמו –
לא תוכל להתקדם.
מגיע לך להיות מותג בחסד ולא בזכות.

אם אתה רוצה להיות מותג –
עליך לדבר על עצמך
כאילו כולם כבר מכירים אותך,
יודעים עליך ומדברים אודותיך –
ורק הלקוח הזה, איכשהו,
עדיין לא נתקל בך…
דבר על עצמך כאילו זה מובן מאליו.

אם אתה רוצה להיות מותג –
תתנהג כמו מותג!
אל תתחיל מלמטה,
תתחיל מלהיות מותג.

טכנית… איך מיישמים לפועל
את חשיבות הסלוגן במיתוג?

ממש לא חייבים להיות באנליים,
משעממים ונדושים.
למרות שסלוגן הוא דבר חשוב,
הוא לא חייב להיות צמוד ללוגו
או לשם העסק,
או לפרטי העסק.

חשיבות הסלוגן במיתוג במקומה עומדת,
אבל –
אין שום צורך להצמיד
את החלק המילולי לחלק הויזואלי.

העולם היום חדשני, יצירתי וגמיש.
אפשר לשים את הלוגו במקום אחד, בצורה נקיה,
ואת הסלוגן במקום אחר ובולט.

הכלל הוא: כל דבר צריך לבחון לגופו של עניין.

לכל עסק חייב להיות סלוגן.

כשאומרים 'אוסם',
כולם יודעים לומר מה הסלוגן שלהם.
כך גם קוקה קולה, סנו, טעמן,
ובעצם – כל מי שתבדקו אותו.

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו וסלוגן קוקה קולה
מממ... מה הסלוגן של קוקה קולה? "טעם החיים"? נכון. מישהו דיבר פה על שתיה קרה? מישהו הזכיר התרעננות? מישהו דיבר על מיצוי חווית העונג של הרגע הזה?
חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו וסלוגן קוקה קולה
רגע, מי דיבר פה על "טעם החיים"? הופה, לא מתאים לציבור חרדי... אבל איך מעבירים את המסר הזה במילים אחרות? "לא דומה, לא כמעט". נכון. אין שתיה קרה, אין התרעננות. אין אפילו מיצוי חווית העונג של הרגע הזה, אבל אין תחליף להנאה המקורית.

ולמעשה… 

אם אני רוצה לספר מה עושה טכנאי המזגנים,
ביכולתי לספר עליו שהוא רופא של מזגנים.
וזה אומר שהוא בודק בצורה יסודית,
מקשיב ל'פעימות הלב' של המזגן, 
בודק לו 'לחץ דם'
וגם מטפל.

מטפלת יכולה להיות 'האמא השניה של הילד שלך',
והספריה השכונתית – 'חדר הבריחה לעולם הדמיון'.

אל תספרו על המוצר,
תספרו את הסיפור של המותג
בניסוח נכון וקולע של סלוגן – 
לאחר שהלוגו נכון ומדוייק.

בואו תראו כיצד מותגים השתנו או עשויים להשתנות לטובה.

בואו לראות השוואה בין מותגים.

חשיבות הסלוגן במיתוג הכללי קיימת ובועטת,
וכשהוא נעדר או פגום או חסר – 
הדבר משליך על הלוגו כולו.

דלתות אלון

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו דלתות אלון
הלוגו של דלתות אלון מספר על עץ. האם זו חויה? לא בטוח. ה'סלוגן' שלה בכל לא מדבר על תועלת כלשהי, אלא מספר עליה עצמה. אם אני, כלקוח, אצטרך לבחור בין 'הפרדה חד משמעית' לבין 'רשת דלתות הפנים הגדולה בישראל', ברור לי מאד במי אבחר. זה לא מעניין אותי כמה סניפים יש למותג, אבל כן מעניין אותי שהדלת אוטמת רעשים.

דלתות חמדיה

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו דלתות חמדיה
דלתות חמדיה, פשטות, ראשוניות, תכליתיות. הירוק המחבר לטבע והשחור הקונטרסטי - מספרים על החספוס הישראלי מחד, ועל התכליתיות. "אנחנו הראשונים" הם מודיעים לנו בקיצור. רוצים להצטרף? רוצים לבחור במה שמספיק אנשים בחרו לפני כן בלי הרבה התלבטויות? בואו איתנו, הם קוראים וסוחפים אחריהם, בלי הרבה מילים.

אלקטרה

חשיבות הסלוגן במיתוג - אלקטרה, לוגו ישן
הלוגו הישן של אלקטרה. לוגו נוכח מאד, בוטה ובועט, המוני ועממי מאד. הסלוגן המשלים - 'המזגן של ישראל' מעביר מסר של 'כולם'. אנשים נוהים אחרי העדר ואין הרבה אמיצים שמוכנים לפרוש ולשחות נגד הזרם.
חשיבות הסלוגן במיתוג - אלקטרה, לוגו חדש
בעוד שהלוגו והסלוגן הישנים של אלקטרה מדברים בבוטות על 'כולם', אלקטרה התחדשו ובנו את הלוגו מחדש, עדנו אותו יחד עם המסר. שימו לב, המסר של 'כולם' נשאר, אבל מועבר בתחכום מוחלט. מי לא רוצה להתקדם באיכות החיים? מי רוצה להשאר מאחור?

הידברות

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו לא טוב של הידברות
השם: הידברות. שם מעניין, מסקרן. הלוגו: מעין ששה מקומות ישיבה סדורים זה לצד זה במעגל, יוצרים בחלל צורת מגן דוד. הסלוגן - הופס. מגלה הכל. לא מעניין. יש בטח אתרי יהדות נוספים, ובעצם, למה זה משנה שזה האתר הגדול בעולם? אולי יש עוד אחד יותר גדול? הופס, מאכזב.
חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו טוב של הידברות
שימו לב. הלוגו - מעין ששה כסאות סדורים זה לצד זה במעגל, החלל שביניהם יוצר מגן דוד, סמל יהודי מובהק. הסלוגן משלים את השם, גורם לצופה לעצור לרגע ולהסתקרן; מה יש להכיר מחדש? שימו לב, אין מילה על יהדות!

אוקיינוס

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו אוקיינוס
הלוגו מצויין. מצבא זינוק מתוך המים, צמיחה, התקדמות. אבל הסלוגן... הוא לא מעביר שום חויה. הוא דיווחי ויבשושי. וחבל! כי אם הוא היה משהו מעין 'חותרים לשלב גבוה' הוא היה מעביר מסר מדויק הרבה יותר.

מרוה לצמא

חשיבות הסלוגן במיתוג - לוגו מרווה לצמא
הלוגו החדש של מרווה לצמא מתוחכם וקולע. הסלוגן, בשביל מה צריך שני סלוגנים? "השבועון לבית היהודי" - סלוגן לא מעניין, לא מושך ולא מעביר שום חויה, אבל הסלוגן "קריאה לכל יהודי" הוא סלוגן מתוחכם, בעל משחק מילים שנון ומגרה.

רוצים לראות מותגים שבנינו? הם כוללים לוגו וסלוגן, שניהם גם יחד מלוטשים.

ואם תרצו להרשם לקבלת סדרה של 24 טיפים יחודיים לעסק עם כריזמה, כאן המקום!

ולמתנה המפנקת החדשה! רוצים לקבל פרק דוגמה של הספר החדש "עיניים לעסק – הנוסחה הסודית לבניית מותג כריזמטי"? הרשמו כאן.

« הקודם
הבא »
4 תגובות
  1. רייזי 7 בפברואר 2021 בשעה 10:32 הגב

    ואוו למדתי המון!
    תודה על מאמר מפורט ומונגש, היה כיף ומחכים לקרא!!

  2. יוסף 14 באוגוסט 2022 בשעה 17:46 הגב

    מאמר יפה ומלמד, תודה רבה!

  3. עומרי 17 במאי 2023 בשעה 13:25 הגב

    מעניין לקרוא ומאוד מחכים! דוגמאות רבות ומפורטות, תודה רבה!

    • פערי 18 במאי 2023 בשעה 08:40 הגב

      תודה רבה, כיף לקבל משוב חם

השארת תגובה

ביטול

המקום בו הכריזמה שלך נפגשת עם המציאות, החלומות והשאיפות מקבלים מעטפת מושלמת למותג נחשק ומבוקש, עם מקצועיות ובשיתוף פעולה

דף הבית
פרויקטים
הרצאות למעצבות
HD
ספר עיניים לעסק
גלריית נפלאות
צור קשר

בדיוק יצא נוזילטר כריזמטי רוצה לקבל?
להיסחף עם מידע וכלים שיעזור לך לחשוב ולהתנהל כמו מותג

כל הזכויות שמורות לכיוון מותגים עם כריזמה
גלילה לראש העמוד
  • מאמרים
  • פרוייקטים
  • מעצבת?
    • סקר מעצבות
    • הרצאות למעצבות
    • HD
  • ספר 'עיניים לעסק'
  • גלריית נפלאות

אנחנו כאן

צור קשר

מצאת כריזמה? לא להיסחף פשוט
להתקשר או לשלוח מייל

בסטודיו 08-8676039
בנייד 052-7634039

במייל: pery@kivun1.co.il
דילוג לתוכן